Zip Tech – Et must mot trege låser

Tørrdraktlås er den absolutt viktigste delen å spyle etter ei padleøkt. Slurver du med låsen blir det kostbart, men ferskvann alene er ikke nok.

En tørrdraktlås må smøres med jevne mellomrom hvis den skal få et langt liv. I tillegg blir det lettere å få av og på drakten. Etter en sesong uten smøring vil du merke at låsen er vanskelig å åpne eller dra igjen. Da er det bare å finne frem voksen.

Praktisk stift

Zip Tech er en parafinfri voks på stift. Den er praktisk i bruk og duger for mitt utstyr. Før du går i gang er det viktig at du sjekker hvilken type smøremiddel produsenten av din drakt anbefaler. Ofte kommer det med et smøremiddel når du kjøper drakten. Noter deg hva det heter, før du har brukt det opp eller rotet det bort. Ofte er det voks, men noen draktlåser skal ha silikon, mens andre absolutt ikke skal smake kjenne smaken av silikon. Noen skal ha bivoks, eller spesialsmøremilder.

Jeg bruker Zip Tech og har alltid med meg et par stifter når jeg holder padlekurs. Erfaringa har lært meg at det er bedre å smøre en gang for mye enn å være kjip med smøringa. Jeg smører draktene med jevne mellomrom når jeg tar vedlikehold mellom kursene, men med en gang noen sier at det er vanskelig å få igjen låsen lar jeg stiften gå på rundgang blant deltakerne.

Kompissmøring

Når du kommer på land er det viktig å spyle utstyret ditt godt i ferskvann. Gi alltid låsen en god omgang med vann. Noen drakter har låsen på ryggen og da ber du padlekompisen om hjelp til spyling og smøring. Når låsen er ren drar du stiften opp og ned langs hver side av låsen, slik at tennene får voks på seg. Du skal ikke smøre midten av låsen, der gummien ligger og heller ikke innsida. Kun utsida. Deretter drar du låsen opp og ned et par ganger, slik at voksen kommer inn i mellom tennene.

Kjipt havari

Prisen på Zip Tech kan være ganske høy i enkelte padlebutikker, så det er verdt å sjekke litt rundt. Etter å hatt den tvilsomme æren av å bli rammet av låshavari under redningsøvelser har jeg sluttet å være kjip med smøringa. En ting er at det er en kald og våt opplevelse. Viktigere er det at du kan bli uten tørrdrakt resten av sesongen. Hvis du vil bytte lås selv koster det deg et sted mellom 700 og 1800 kroner – pluss ventetid på land. Er du avhengig av å sende drakten inn til reperasjon så kan prisen fort bli 2800 kroner. For en rimelig nybegynnerdrakt som er kjøpt inn til 3500 – 4000 kroner, blir det fort et spørsmål om det er verdt å ta utgifta?

Gratis og dyrt

Da jeg drev med dykking var holdninga at, vi lar oss ikke lure til å kjøpe dyre remedier når en stearinlysstump gjør samme nytte og er gratis. Nå er jeg litt mer i tvil om den saken. Det er en kostbar affære å bytte lås, men enda viktigere er det å ikke bryte garantien. Noen ganger skriver draktprodusenten at låsen må smøres med parafinfri voks, kanskje til og med bivoks. Teorien bak det hele er at gummipakninga du ser midt i låsen tørker inn av parafin og i mange «talglys» er det nettopp parafin. Så gratis kan fort bli kostbart.

Nå skal jeg ikke gi manglende smøring eller dårlig voks hele skylda for låshavariet. Oppbevaringa av drakten har mye å si. Låsene skal ikke bøyes. Derfor oppbevares de best hengende eller liggende. Å rulle sammen en drakt med frontlukking er ikke særlig smart.

2. april 2015

Kommentarer er stengt.

Blogg på WordPress.com.

opp ↑